زیست شناسی نوجه ده

زیست شناسی

زیست شناسی نوجه ده

زیست شناسی

ملاتونین

ملاتونین هورمون مهمی است که توسط غده پینه آل درمغز ترشح می شود. از زمان شناسایی این هورمون درسال 1958 تا به حال مطالعات نشان داده است که ملاتونین هورمونهای دیگری را در بدن تنظیم می کند.

این هورمون ها آهنگ و الگوی 24 ساعته عملکرد وپاسخ های بدن را تنظیم می کنند. آزاد شدن ملاتونین دراثر تاریکی تحریک و در اثر نور سرکوب میشودبنابراین به تنظیم خواب و بیداری ما کمک می کند.

 این ماده همچنین زمان و آزاد شدن هورمونهای جنسی زنانه را تنظیم و کنترل می کند، بر روی دوره های قاعدگی بلوغ و یائسگی تأثیر می گذارد. سطح بالای ملاتونین همچنین مسئول پدیده پیری دربدن است .

 بچه ها دارای بالاترین سطح ملاتونین شبانه هستند، همانطور که سن افزایش می یابد میزان این هورمون کمتر و کمتر می شود بدین معنی که افراد زودتر به خواب میروند و زودتر بیدار می شوند و ممکن است ازاین الگوی بهم ریخته رنج ببرند.

* بیخوابی، ملاتونین باعث اصلاح الگوی خواب درکسانی میشود که از بیخوابی ناشی از سطح پایین ملاتونین رنج می برند (افراد مسن، و بچه هایی که اختلال در الگوی خواب آنها در نتیجة "اوتیسم"،صرع، سندرم داون یا فلج مغزی است).

* سرطان. ملاتونین در پیشگیری و درمان بعضی ازسرطان ها مخصوصاً آنهایی که وابسته به هورمون هستند (برای مثال سرطان پستان، سرطان پروستات) وسرطان سلول غیرکوجک ریه مؤثر و مفید است. این ماده همچنین تأثیر مثبت داروهای ضد سرطان (ماننداینترفرون و اینترلوکین -2) را افزایش و عوارض جانبی آنها را کمتر می کند.

* افسردگی. ملاتونین در درمان افسردگی مرتبط با سطح پایین ملاتونین، مفید است. (برای مثال اختلال متأثر....)

* مطالعات مقدماتی نشان می دهد که در درمان مولتیپل اسکلروزیز، بیماری کرونری قلب، صرع، و پوکی استخوان بعد از یائسگی و پیشگیری از سندرم مرگ ناگهانی شیرخوار مؤثر است

نظرات 1 + ارسال نظر
اصغر علی جانی جمعه 19 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 03:04 ب.ظ

سلام

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد