زیست شناسی نوجه ده

زیست شناسی

زیست شناسی نوجه ده

زیست شناسی

کشف مکانیسم بیماری های خود ایمنی

محققان دریافته اند یک نوع (peptide) پپتید انسانی که در بدن نقش آنتی بیوتیک را بر ضد ویروس ها و دیگر میکروب ها ایفا می کند باعث ایجاد بیماری های اترایمیون می شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اینترنتی یورک آلرت (eurekalert)؛ محققان دانشگاه تگزارس طی تحقیقاتی که نتیجه آن در شماره اخیر نشریه علمی نیجر (Nature) منتشر شده است، نشان داده اند نوعی پپتید انسانی موسوم به LL37 که در بدن نقش آنتی بیوتیک را ایفا می کند.

می تواند با اتصال به DNA سلولهای بدن خود فرد سیستم ایمنی فرد را علیه خودش تحریک کرده و باعث ایجاد دسته بزرگی از بیماریها موسوم به بیماریهای خود ایمنی شود.

بر اساس این تحقیقات این پپتید طبیعی بدن سیستم ایمنی را وادار می کند که رفتاری را با سلولهای سالم بدن داشته باشد که همان رفتار را با ویروس ها در زمان عفونت دارد.

محققان نشان دادند که مولکول فوق در بیماری خود ایمنی پزوریازیس که نوعی بیماری خطرناک پوستی است نقش کلیدی دارد، هم چنین در ادامه این تحقیقات محققان دریافتند این مولکول کلیدی در دیگر بیماریهای خود ایمنی مانند بیماری التهابی روده و آرتریت روماتوئید نیز به مقدار بسیار زیادی بروز پیدا می کند، محققان در تلاشند راه فعالیت این پپتید را در ایجاد نقص های ایمنی ببندند.

به گفته محققان؛ مطالعات بیشتری برای شناخت راه اثر این مولکول و نحوه برخورد با آن لازم است.

گفتنی است؛ بیماری های خود ایمنی دسته بزرگی از بیماریها هستند که در آن سیستم ایمنی فرد علیه بافتهای طبیعی خود فرد عمل کرده و به تخریب و آسیب به آنها می پردازد.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد